Picasso e o Guernica

Listen to “Pablo Picasso e Guernica” on Spreaker.

A vida de Pablo Picasso: xenio e controversia

Pablo Ruíz Picasso foi un artista que revolucionou a arte contemporánea e deixou unha pegada imborrable tanto pola súa obra como pola súa personalidade. Nacido en Málaga en 1881, a súa carreira estivo marcada por unha constante evolución estilística: desde a época azul e rosa até o cubismo analítico e sintético, Picasso nunca deixou de experimentar e reinventarse.

A súa vida persoal foi tan complexa como a súa arte. Nos últimos anos, a figura de Picasso foi obxecto de revisión crítica, especialmente polo seu trato ás mulleres e polas relacións que mantivo, como a que comezou con Marie-Thérèse Walter cando ela era menor de idade. Isto provocou debates sobre a posibilidade de separar a vida do artista da súa obra, chegando incluso a movementos que promoveron a súa “cancelación” en espazos públicos e museos.

A nivel político, Picasso estivo sempre vencellado a ideais progresistas e á defensa da liberdade, algo que se reflicte de xeito claro na súa obra máis emblemática: o “Guernica”.

Unha recomendación: Arte Compacto.

En 1937, en plena Guerra Civil española e co auxe dos fascismos en Europa, a Lexión Cóndor alemá, apoiada pola aviación italiana, bombardeou de forma masiva e indiscriminada a vila de Gernika. Este ataque, considerado un precedente dos bombardeos sobre civís na Segunda Guerra Mundial, deixou entre 1.600 e 2.000 mortos e arrasou tres cuartas partes da vila.

O goberno da II República encargou a Picasso unha obra para o Pavillón Español da Exposición Internacional de París. Aínda que inicialmente dubidou, tanto pola súa tendencia a pintar temas autobiográficos como pola súa liberdade creativa, o impacto do bombardeo de Gernika fixo que aceptase o reto. En menos de dous meses, Picasso creou unha das obras máis universais e conmovedoras da historia da arte.

Análise do Guernica: Características principais

Formato e técnica

  • Óleo sobre lenzo de gran formato ($$8 \times 3,5,\mathrm{m}$$), actualmente exposto no Museo Reina Sofía de Madrid.
  • Composición case plana, sen profundidade, propia do cubismo, pero con recursos expresionistas e simbolistas.

Tema e significado

  • O cadro denuncia os horrores da guerra e a barbarie, sen referencias directas ao bombardeo de Gernika, cunha mensaxe universal contra a violencia.
  • Non é unha simple natureza morta nin só un cadro histórico: é un alegato político e humano.
  • A interpretación das figuras é aberta, pois Picasso nunca explicou o seu significado concreto.

Principais figuras e simbolismo

  • Nove figuras: seis persoas e tres animais.
  • As mulleres e os animais son as principais vítimas, a diferenza de Goya, onde eran homes.
  • Nai chorando co fillo morto: dor e perda.
  • Muller co candil: esperanza, posiblemente símbolo da II República.
  • Muller que foxe ferida: os perseguidos pola guerra.
  • Muller cos brazos en alto: inspirada nos fusilamentos de Goya, atrapada no lume.
  • Único home: soldado morto cunha espada rota e unha flor, simbolizando a inutilidade da loita e un fío de esperanza.
  • Touro e cabalo: símbolos de España, da brutalidade e do sufrimento.
  • Lume, bombilla e ollo: elementos ambiguos, asociados á razón, á denuncia dos excesos da industrialización e á luz da verdade.

Composición e cor

  • Estrutura triangular, con agrupación de figuras en pirámide.
  • Espazo ambiguo, sen referencia clara a interior ou exterior.
  • Uso exclusivo do branco, negro e gris, evocando o fotoxornalismo da época e aumentando a expresividade do horror.
  • Liñas angulares e fragmentadas, que transmiten movemento, caos e sufrimento físico e emocional.

Unha obra aberta á interpretación

O “Guernica” é unha obra aberta, chea de simbolismo e de múltiples lecturas. Picasso, sempre hermético, prefería deixar que fosen outros quen analizasen o seu significado. O cadro transcende etiquetas estilísticas, combinando cubismo, expresionismo e surrealismo, e converténdose nunha icona universal contra a violencia e a destrución provocada polo fascismo.

“Todas as personaxes, que aparecen axitarse desesperandamente, son presentadas coma vítimas e situadas nun lugar irreal. É unha denuncia política da destrución provocada polo fascismo.”

Conclusión

Picasso, coa súa vida e coa súa obra, segue xerando debate e reflexión. O “Guernica” non só é unha das obras máis recoñecidas do século XX, senón tamén un símbolo atemporal da loita contra a barbarie. A súa forza reside, precisamente, na capacidade de emocionar, interpelar e manterse sempre actual.

Créditos

Todas as obras utilizadas distribúense baixo a licenza Creative Commons:

Música da sintonía (Creative Commons Attribution 3.0):

  • District Four, de Kevin MacLeod (https://incompetech.com)
  • Temptation March, de Jason Shaw (http://audionatix.com).  


Música incluída neste episodio:

Imaxe:

O pódcast está baixo a licencia CC BY-NC 4.0.

Deixa un comentario